Potwierdziły się nieoficjalne informacje, że tunel na Zakopiance zostanie otwarty w sobotę 11 listopada. Już od wczoraj można przejeżdżać pod masywem Małego Lubonia.
Pomimo iż nie podano oficjalnych informacji, kiedy ma nastąpi uroczyste otwarcie tunelu na Zakopiance, nie obyło się bez gospodarczych manifestacji. Nie zważając na protesty dotyczące cen węgla, tunel oddano do użytku i już od wczoraj, 11 listopada, kierowcy mogą z niego korzystać.
Na temat praktyczności tunelu wypowiedział się między innymi Jacek Wasik, który jest w Polsce przedstawicielem Komisji Europejskiej:
„Przejazd tunelem drogowym, zwłaszcza w terenie górskim, dostarcza kierowcom dodatkowych wrażeń. Powstały dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych obiekt przede wszystkim ułatwi mieszkańcom i turystom dojazd w Tatry, a także wymianę towarową w ramach europejskiej sieci transportowej. Co równie ważne, droga ekspresowa to także większe bezpieczeństwo podróżnych i ograniczenie emisji spalin, a także impuls do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego regionu”.
Tunel nazwano im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Na jego otwarciu pojawił się między innymi brat zmarłego Prezydenta, który w swojej przemowie podkreślił, że jest to bardzo ważna inwestycja dla całej Polski. Ponadto przybyli m.in. wspomniany już przedstawiciel KE w Polsce Jacek Wasik oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Budowa tego odcinka infrastruktury trwała 5 lat i 7 miesięcy, a jego otwarcie kilkukrotnie przekładano w czasie. Koszt budowy tunelu wyniósł prawie miliard złotych. Natomiast cała inwestycja drogi S7 z Rabka Zdrój do Lubienia kosztowała 2547601820,15 zł, z czego dotacja UE wyniosła 1299635604,11 zł. Tunel łączy ze sobą dwie miejscowości: Naprawa i Skomielno Biała, jest też częścią ekspresowej drogi S7. Wydrążono go w masywie Małego Lubonia. Podzielony jest na dwa korytarze prowadzące w różnych kierunkach, a każdy z nich jest dwupasmowy. Pasy są dość szerokie, każdy ma 3,5 metra. Wysokość tunelu to 4,7 metra, a jego długość 2058 metrów. Jak podało na rządowej stronie GDDKiA, można go przejechać nawet w dwie minuty, pamiętając jednak, że maksymalna prędkość na tym odcinku wynosi 100 km/h.
Dbając o bezpieczeństwo kierowców w tunelu, zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań. Pierwszym z nich jest odcinkowy pomiar prędkości. Dodatkowo każda jego nitka posiada 3-metrowy pas awaryjny, który umożliwia bezzwłoczny dojazd służb ratunkowych w razie wypadku i szerokie na 1,2 metra drogi ewakuacyjne. Oprócz pasów awaryjnych zamontowano również:
Na węźle Skomielno Biała znajdują się dodatkowo budynki dyspozytorni, techniczne oraz Centrum Zarządzania Tunelem. Ponadto wydano folder zawierający informacje na temat zasad przejazdu i zachowania się w czasie ewakuacji w tunelu na Zakopiance